Toprak Bilimi ve Bitki Besleme (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimToprak Bilimi ve Bitki Besleme (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Aydın ADİLOĞLU
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program Amacı
Mezunların Mesleki Profilleri
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Arazi ve laboratuar test ve araştırma sonuçlarının ayrıntılı toprak haritalarına dayalı olarak değerlendirilmesi. Arazilerin sosyal ünitelerinin belirlenerek kırsal arazi planlaması, amenajman planlarının ve seçenekli kültür bitkilerinin ve diğer tarım dışı kullanımlara göre uygunluk derecesi haritalarının yapım teknikleri, arazilerin parametrik ve kategorik sistemlerde değerlendirilmesi.
2-Bitkilerin gübre ihtiyacının belirlenmesinde toprak ve bitki analizlerinin önemi. Bu amaçla kullanılan biyolojik ve kimyasal metodular ve bu metotların korelâsyonu ile en uygun kimyasal metodun seçimi. Seçilen metotların tarla denemeleri ile kalibrasyonu. Analiz sonuçlarına bakılarak gübre ihtiyacının belirlenmesi ve uygun gübre tavsiyesi yapılması.
3-Doğada kirliliğin önemi, toprak ve su kirliliğinin nedenleri, toprak ve su kirliliğinin sınıflandırılmasında kullanılan kimyasal yöntemler ve bu konuda alınacak önlemler.
4-Farklı bitkilerden örnek alma teknikleri, bitki örneklerinin analize hazırlanması, bitki örneklerinde bazı makro ve mikro besin elementi analizleri.
5-Farklı özelliklere sahip topraklarda uygulanacak kimyasal analiz yöntemlerinin belirlenmesi ve uygulanması.
6-Kil minerallerinin sınıflandırılması, strüktürleri ve mikromorfolojileri. Kil minerallerinin ayrışması, dönüşümü ve başkalaşımı, kilin mühendislik alanındaki kullanımları.
7-Kireç ve kireç materyallerinin tanımı, toprakların kireçlenme sebepleri, kireç ihtiyacı tayin yöntemleri, toprakta kireç ihtiyacını etkileyen faktörler ve kireç uygulama teknikleri.
8-Kolloidler ve kolloidal sistemler, flokülasyon, dispersiyon, elektriki çift tabaka ve zeta potansiyeli, toprakta negatif yükün kaynakları ve katyon değişim denklemleri.
9-Kültür bitkilerinde bitki besin elementlerine bağlı noksanlık ve fazlalık belirtilerinin nedenleri, gelişimi, tanısı, ayrımı ve sınırları.
10-Organik ve inorganik gübrelerin iyonik denge üzerindeki etkileri, bitkilerin beslenmesinde iyonlar arası etkileşimin önemi, bitkilerde iyon seçiciliği, köklere iyon akış kuramları, bitkisel hücrelerde iyon alımına bağlı olan elektrostatik dengeler ve organik iyon sentezi.
11-Organik ve konvansiyonel tarımda, topraktaki bitki besin elementleri dengesi ve gübrelemesinin önemi. Toprak ve bitki analizlerinin sonuçlarına göre ekilecek bitki çeşidine göre gübre çeşidinin ve miktarının belirlenmesi.
12-Potansiyometrik, volumetrik, titrimetrik, fotometrik ve spektrofotometrik analiz yöntemlerinin temel ilkeleri ve uygulamaları,
13-Sürdürebilir tarımda gübre kullanımının önemi, toprak ve bitki analizleri ile gübreleme arasındaki ilişkiler, Türkiye’de organik ve mineral gübre üretim ve tüketim miktarları, sorunları ve çözüm önerileri, gübreleme – insan sağlığı ilişkilerinin incelenmesi
14-Tarla ve sera koşullarında çeşitli sorunların çözülmesinde takip edilecek deneme yöntemleri ile bu yöntemlerin uygulanmasında izlenecek yolların ve kuralların gösterilmesi
15-Toprak haritalarının zemin mühendisliği özelliklerinin çeşitli kullanımları uygunluk sınıflarının değerlendirilmesi, toprak mühendisliği özellikleri ile toprak işleme yöntemleri ve birbirleriyle karşılaştırılması,
16-Toprakların bazı fiziksel ve kimyasal özellikleri, katyonlar ve anyonlar arası sinergist ve antagonist etkileşim makro ve mikro besin elementleri yarayışlılığının çeşitli kültür bitkilerinde kalite-verim üzerine etkisi.
17-Toprak verimliliği, bitki besleme ve gübreleme ile ilgili son yıllarda yapılmış olan çeşitli proje, araştırma ve literatürlerin incelenmesi, yorumlanması ve tartışılması.
18-Türkiye’de mevcut sınıflandırma ve değerlendirme yöntemleri, Toprak taksonomisine göre sınıflandırma
19-Yapay ve doğal düzenleyicilerin özellikleri, sınıflandırılmaları, kullanılma nedenleri ve toprağın özelliklerine etkileri

Müfredat

Toprak Bilimi ve Bitki Besleme (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Güz Dönemi Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Seçmeli Dersler() 45
LÜ-TO-14 Arazi Değerlendirme 3 0 5
LÜ-TO-02 Bitki Analiz Tekniği 3 0 5
LÜ-TO-10 Bitki Beslemede İyon Dengesi 3 0 5
LÜ-TO-16 Bitki Beslemede ve Toprak Verimliliğinde Son Gelişmeler 3 0 5
LÜ-TO-09 Bitkilerde Beslenme Bozuklukları 3 0 5
LÜ-TO-33 CBS Ortamında Toprak Özelliklerinin Belirlenmesi 3 0 5
LÜ-TO-30 Katı ve Sıvı Atıkların Toprak Düzenleyicisi Olarak Kullanımı 3 0 5
LÜ-TO-11 Kırsal Havza Tasarımı ve Arazi Kullanım Planlaması 3 0 5
LÜ-TO-12 Kil Minerolojisi ve Mikromorfoloji 3 0 5
LÜ-TO-15 Modern Taksonomiye Göre Türkiye Toprakları 3 0 5
LÜ-TO-08 Organik Tarımda Gübreleme 3 0 5
LÜ-TO-04 Özel Gübreleme 3 0 5
LÜ-TO-39 Sorunlu Toprakların Islahı 3 0 5
LÜ-TO-36 Strüktür Verim İlişkileri 3 0 5
LÜ-TO-19 Sürdürülebilir Tarımda Gübre Yönetimi 3 0 5
LÜ-TO-38 Tarımda Uzaktan Algılama 3 0 5
LÜ-TO-17 Toprak Bitki Analizine Dayalı Gübreleme Prog. Hazır. 2 2 5
LÜ-TO-34 Toprak Ekolojisi 3 0 5
LÜ-TO-32 Toprak Fiziğinin Temel ilkeleri 3 0 5
LÜ-TO-37 Toprak Kalitesi 3 0 5
LÜ-TO-29 Topraklarda Fiziksel Analiz Metodları 3 0 5
LÜ-TO-07 Topraklarda Kireçleme Teknikleri 2 2 5
LÜ-TO-40 Toprak Sağlığı 3 0 5
LÜ-TO-01 Toprakta Kimyasal Analiz Teknikleri 3 0 5
LÜ-TO-03 Toprak Verimliliği ve Gübre İhtiyacının Tayin Yöntemleri 3 0 5
LÜ-TO-06 Toprak ve Su Kirliliği 2 2 5
LÜ-TO-31 Tuzlu ve Alkali Topraklar 3 0 5
LÜ-TO-35 Yeşil Islah (Fitoremediasyon) 3 0 5
LÜ-TO-13 Zemin mühendisliği Özelikleri ve Toprak İşleme Teknikleri 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar Dönemi Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Dersler() 45
LÜ-TO-14 Arazi Değerlendirme 3 0 5
LÜ-TO-02 Bitki Analiz Tekniği 3 0 5
LÜ-TO-10 Bitki Beslemede İyon Dengesi 3 0 5
LÜ-TO-16 Bitki Beslemede ve Toprak Verimliliğinde Son Gelişmeler 3 0 5
LÜ-TO-09 Bitkilerde Beslenme Bozuklukları 3 0 5
LÜ-TO-33 CBS Ortamında Toprak Özelliklerinin Belirlenmesi 3 0 5
LÜ-TO-30 Katı ve Sıvı Atıkların Toprak Düzenleyicisi Olarak Kullanımı 3 0 5
LÜ-TO-11 Kırsal Havza Tasarımı ve Arazi Kullanım Planlaması 3 0 5
LÜ-TO-12 Kil Minerolojisi ve Mikromorfoloji 3 0 5
LÜ-TO-15 Modern Taksonomiye Göre Türkiye Toprakları 3 0 5
LÜ-TO-08 Organik Tarımda Gübreleme 3 0 5
LÜ-TO-04 Özel Gübreleme 3 0 5
LÜ-TO-39 Sorunlu Toprakların Islahı 3 0 5
LÜ-TO-36 Strüktür Verim İlişkileri 3 0 5
LÜ-TO-19 Sürdürülebilir Tarımda Gübre Yönetimi 3 0 5
LÜ-TO-38 Tarımda Uzaktan Algılama 3 0 5
LÜ-TO-17 Toprak Bitki Analizine Dayalı Gübreleme Prog. Hazır. 2 2 5
LÜ-TO-34 Toprak Ekolojisi 3 0 5
LÜ-TO-32 Toprak Fiziğinin Temel ilkeleri 3 0 5
LÜ-TO-37 Toprak Kalitesi 3 0 5
LÜ-TO-29 Topraklarda Fiziksel Analiz Metodları 3 0 5
LÜ-TO-07 Topraklarda Kireçleme Teknikleri 2 2 5
LÜ-TO-40 Toprak Sağlığı 3 0 5
LÜ-TO-01 Toprakta Kimyasal Analiz Teknikleri 3 0 5
LÜ-TO-03 Toprak Verimliliği ve Gübre İhtiyacının Tayin Yöntemleri 3 0 5
LÜ-TO-06 Toprak ve Su Kirliliği 2 2 5
LÜ-TO-31 Tuzlu ve Alkali Topraklar 3 0 5
LÜ-TO-35 Yeşil Islah (Fitoremediasyon) 3 0 5
LÜ-TO-13 Zemin mühendisliği Özelikleri ve Toprak İşleme Teknikleri 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60